Meest gestelde vragen
Vind snelle antwoorden op de meest gestelde vragen over onze diensten en manier van werken.
De eerste afspraak die je inplant, is altijd een intakegesprek. Dit intakegesprek boek je in bij een therapeut naar keuze. Dit geeft je de gelegenheid om te kijken of jullie een goede match zijn qua vibe en werkmethode. Dit is immers heel belangrijk om een geslaagd traject te hebben. Mochten jij of je therapeut niet denken dat het een goede match is, zal de therapeut je gericht doorverwijzen naar een interne of externe collega. Het doel is om zo snel mogelijk geholpen te worden door de juiste therapeut voor jouw probleemstelling.
Het intakegesprek dient dus om de hulpvraag te specifiëren en te kijken welke werkvorm het beste bij je past.
We streven ernaar om het intakegesprek binnen een week (maximaal 2 weken) na je contactname in te boeken. We geloven niet in wachtlijsten en doen er alles aan om u snel en correct te helpen.
Neen, u hebt geen voorschrift nodig van de huisarts. Soms kan het wel aan te raden zijn om een doorverwijzing te krijgen van je huisarts waar al een vermoeden van diagnose of probleemstelling is geformuleerd. Maar ook dit is zeker niet verplicht.
Iedereen kan ziek worden of onvoorziene omstandigheden tegen komen waardoor een afspraak geannuleerd of verzet moet worden. Een afspraak annuleren, kan je tot 48 uur voor de afspraak kosteloos doen.
Indien je dit binnen de 48 uur voor de afspraak doet, betaalt u de sessie volledig. De tijd van de sessie is speciaal voorzien voor jou. Zo kort voor de afspraak kunnen we het voor jou gereserveerde tijdstip niet meer invullen.
Als je een afspraak inboekt, ontvang je een afspraakbevestiging op het door jouw doorgegeven e-mailadres. Dit is een geautomatiseerd bericht. In dit bericht vind je eveneens een link om je afspraak te verzetten.
Mocht je je afspraak willen annuleren, neem dan contact op met je therapeut. Hij/zij zal het nodige doen om de afspraak te annuleren.
Er wordt niet gewerkt met een wachtlijst. We zijn ervan overtuigd dat mensen die een therapeut contacteren, zo snel mogelijk te woord moeten gestaan worden. Het vraagt immers soms heel wat moed om de stap naar een therapeut te zetten. Het is ook onze ervaring dat mensen pas een afspraak inplannen bij een therapeut als de nood het hoogst is. Daarom willen we iedereen zo snel mogelijk helpen. Als er korte termijn geen plaats is, zullen we je gericht doorverwijzen.
Om onze samenwerking vlot te laten verlopen, hebben we enkele huisregels opgesteld. Zo weten jij en wij wat we van elkaar mogen verwachten. Bij het maken van de eerste afspraak, sturen we steeds onze huisregels en GDPR mee met de afspraakbevestiging. Mocht je nog vragen hebben, aarzel dan niet ons te contacteren.
We nemen de GDPR -regels serieus. Daarom sturen we steeds bij het maken van de eerste afspraak onze GDPR en huisregels mee met de afspraakbevestiging. Mocht je nog vragen hebben, aarzel dan niet ons te contacteren.
Ook kinderen kunnen met problemen kampen en hiervoor gerichte hulpverlening nodig hebben. We gaan ervan uit dat beide ouders zich akkoord verklaren met de hulpverlening van hun kind of dat beide ouders op de hoogte zijn van de gestarte hulpverlening.
Het is niet de taak van de therapeut om de afwezige ouder in te lichten over de hulpverlening of het proces hiervan. Indien de ouders van een minderjarige cliënt wettelijk of met onderlinge toestemming gescheiden leven, onder gelijke welke regeling naar de kinderen toe, verklaart de ouder die de aanmelding van het kind doet, de andere ouder te informeren aangaande de begeleiding en een volledige verslaggeving waarheidsgetrouw te delen.
Beide ouders hebben het recht op informatie rond de hulpverlening maar hebben geen recht op persoonlijke informatie die het kind vertrouwelijk heeft gedeeld tijdens de hulpverlening. Enkel indien de therapeut het vermoeden heeft dat de veiligheid van het kind in het gedrang komt, kan ze de geheimhouding verbreken.
Je kan geen aanspraak maken op een terugbetaling van het ziekenfonds.
We zijn we van mening dat iedereen recht heeft op hulpverlening. Voor ons behoort dit tot de basisbehoeften van de mens. We staan dus altijd open om een sociaal tarief te bespreken. Aarzel niet om contact op te nemen om dit te bespreken.
Betaling van de sessie gebeurt via Payconiq of cash aan het einde van de sessie. De sessie wordt à rato aangerekend. Dit wil zeggen dat indien een sessie uitloopt, de extra tijd in rekening wordt gebracht.
Het is de verantwoordelijkheid van de therapeut om de tijd in het oog te houden. Mocht de sessie door omstandigheden uitlopen, zal de therapeut dit voor het verlopen van de tijd, met de cliënt bespreken. De cliënt kan dan zelf beslissen of de sessie wordt verlengd (indien mogelijk).
Individuele sessie : 1 uur à rato 65€ per uur .
Gezins- of relatiesessie : 1,5 uur à rato 65€ per uur (100€ per sessie van 1,5 uur).
Loopbaanbegeleiding : via loopbaancheques gesubsidieerd door de VDAB (hebt u recht op 7 uur loopbaanbegeleiding voor een totaal van 90€. Indien u geen recht hebt op loopbaancheques kan u vragen of er een groepssessie wordt georganiseerd. Dan betaald u ook 90€ voor 7 uur begeleiding.